Hvert år, den film står over for en eksistentiel krise og hoppe tilbage, men 2020 ikke ser ud, som den gør hvert år. Pandemiens dramatiske indvirkning på næsten alle aspekter af menneskeliv har forårsaget hidtil uset skade på kulturinstitutioner og det arbejde, de præsenterer., I Amerika forbliver de fleste biografer lukket, filmfestivaler er blevet virtuelle, og filmproduktioner er blevet risikable rod af forsikrings-og sikkerhedsudfordringer, som kun de savviest producenter kan sortere ud. På trods af disse dystre udfordringer og fremtidens usikkerhed forblev biografen meget levende hele året, med en bred vifte af ambitiøse virksomheder, der snakede sig ind i den form for frigivelse, der syntes levedygtig.,

på Trods af de umulige odds, det har været en af de rigeste år i nyere tid for en bred vifte af film til at sive gennem en usikkerhed markedsplads, der ville have været fjendtligt indstillet over for dem selv i præpandemisk gange. Blockbusters trak sig tilbage til baggrunden, og som det viser sig, havde filmkulturen ikke rigtig brug for dem. Det har været opmuntrende at se, at nogle grundlæggende sandheder ikke ændrer sig: som sædvanligt så enhver, der mener, at dette var et dårligt år for film, simpelthen ikke nok af dem.,

Kvalifikationsregler er blevet bøjet mange gange i år, men denne årlige liste over årets bedste film behøvede ikke at ændre sin melodi. Alt, hvad der gjorde klippet, modtog enten et teaterløb et eller andet sted i USA, vil ramme teatre inden årets udgang eller modtog en VOD-udgivelse. Det betyder, at læsere, der er ivrige efter at udfylde nogle blindspots, ikke har nogen problemer med at indhente.

populær på Indie .ire

de fleste af de bedste film i 2020 blev ikke lavet i år, men det taler sikkert med det., Fra valgangst til de uhyggelige psykologiske virkninger af social afstand var 2020 et humør som ingen anden, og mange af disse film er blevet tilbagevirkende udførelsesformer for disse usædvanlige følelser. Det er ikke ligefrem en glad ulykke: verden var allerede et hjemsøgende og mystisk sted, som moderne fortællere forsøgte at analysere, så da stemningen intensiverede, ankom deres film lige efter planen. Samtidig giver mange af årets filmiske højdepunkter et vist håb for fremtiden, eller i det mindste fejrer udsigterne til at omfavne det ukendte.,

hvert år bliver denne liste lidt længere, men den føles aldrig lang nok. Sidste års 19 bedste film i 2019 forlod mig clamoring for en sidste slot. Hvis jeg havde et par mere, denne gang omkring, ville de sandsynligvis gøre plads til disse runners-up: “en Anden Runde,” “Gunda”, “jeg Bærer Dig med Mig,” “jeg Tænker på, der Sluttede Ting,” “Minari,” “Min,” “Trøffel Jægere,” og “Maleren og Tyv.”

se dem alle! Men gå med disse først.,

“Hun Dør i Morgen”

“Hun Dør i Morgen”

Neon

Amy Seimetz ‘ s længe ventede opfølger til “Sun Don ‘ t Shine” var den krystalkugle, der forudsagde den kvalm stemningen i år at komme. Forfatter-instruktørens uhyggelige og gådefulde mørke komedie forestiller sig en psykologisk virus, der gradvist spreder sig gennem Los Angeles, der får de ramte til at tro, at de vil lide den titulære skæbne. Disse dage, Hvem kan ikke forholde sig?, Med en fortumlet Kate Lynn Sheil-præstation i centrum Udvikler “She Dies Tomorro.” sig til en bemærkelsesværdig allegori for eksistentiel angst og dets infektiøse potentiale. Ved sving sjælfulde, foruroligende og trist bruger filmen sine mange urolige ansigter til at vise, hvordan en enkelt ubehagelig følelse kan forene os alle.

“Pik Johnson Er Død”

“Pik Johnson Er Død”

Netflix

Pik Johnson dør mange gange i hans datter Kirsten ‘ s gribende og personlige dokumentarfilm, der starter med de indledende kreditter., Men selvfølgelig lever han hele tiden, spiller gennem en udførlig form for filmterapi med sin filmskaberafkom, da hun kæmper med angsten for at miste ham. At begrebet let kunne overdrage til en navlebeskuende motion, men Kirsten Johnson (veteran faglitterære filmfotograf, der er rettet 2016 s vidunderlige collage film “Cameraperson”) fremviser en rørende og sjove meditation om at omfavne livet og frygter døden på samme tid., Svingende fra intime far-datter udvekslinger for at surrealistiske meta-fiktive tangenter, filmen lever inden for sine medrivende paradoks, der afspejler den kvalm usikkerhed omkring dens emne er skæbne — og dermed alles. Skiftevis hylende morsomme, rørende, og en åbenbaring “Pik Johnson Er Død” formår at kommunikere med en universel frygt for døden, ved at omdanne det til en fest for livet.,

“Den Store Nat”

“Den Store Nat”

Amazon Studios

“nærkontakt” i form af Robert Altman på et stramt, “Langt om Natten” er en af de mere positive overraskelser 2020 havde at byde på: en dristig debut, der tager velkendt materiale og spinder det ind i en uforudsigelig pakke. Direktør andre.Pattersons første funktion udfolder sig som om dens figurer blev fanget inden for rammerne af en antologi serie af “T .ilight vintageone” vintage, men det graver meget dybere end det., Sat op mod de levende baggrund af 1950’erne-æra, en lille by i New Mexico, hvor filmen finder en overmodig unge radio deejay (Jake Horowitz) og en ivrig telefonomstilling (Sierra McCormick) pilede rundt i byen for at fastslå kilden til en mystisk signal, der synes at komme fra stjernerne. Kunne det være noget virkelig ud af denne verden?

Nå, de fleste seere kender boret på det spørgsmål., Men kadencer af Patterson ‘ s guru-bang retning, fra en måde at tage det lange lynlåse fra radio station over en mark og gennem en pokkers basketball spil hele vejen ned til den ærefrygtindgydende mysteriet om sit endelige øjeblik, da et par af tegn, der forbruges af potentialet i de nye teknologier konfrontere noget uden tro. Det vil efterlade dig gribe efter svar – og klar til at omfavne hvad Patterson gør næste.,

“Mangrove”

Shaun Parkes, som Frank Crichlow i “Mangrove”

Des Willie/Amazon Prime Video

Den dramatiske historie om Mangrove-Ni, da en gruppe af Sorte Britiske aktivister, der kæmpede sig tilbage mod racistiske politiets razziaer i en anspændt serie af retssalen opgør, der næsten slog sig selv som en film, når det udfoldede sig i 1970. (De blev frikendt for de fleste anklager, men raidsidsiaerne stoppede ikke.,) Det tog kun 50 år, men forfatter-direktør Steve mc .ueens “Mangrove” arbejder overarbejde for at udfylde hullet, hvilket resulterer i en lækker Cro .dpleaser både specifik for sit øjeblik og relevant i dag.

produceret som en del af filmskaberens ambitiøse femfilm “Small a .e” antologi om sorte britiske londonere i flere årtier er “Mangrove” et stramt og spændende retsdrama, der overskrider genren, mens han arbejder inden for sine barrierer. Filmen går ind i den sædvanlige samling af lidenskabelige monologer om lige rettigheder og dedikation til årsagen., Men det er også forankret i en detaljeret økosystem, der er så rige med de følelser i det øjeblik, at det i sidste ende gør en gammel rutine føler, nye, med en gribende Shaun Parkes som moralsk konflikt restaurant ejer som sin centrale, McQueen igen beviser at han er en af de bedste skuespiller ‘ s direktører, der arbejder i dag.

“Borgmester”

“Borgmester”

YouTube/skærmbillede

David Osit er spændende og indsigtsfuld dokumentarfilm giver en bemærkelsesværdig øjebliksbillede af den Israelsk-Palæstinensiske konflikt indefra., Ramallah er kun 10 miles nord for Jerusalem, men for palæstinensere, der bor under besættelse, afstanden føles meget længere. Osit tog sit kamera på Musa Hadid, de stressede hovedperson i centrum af en opera vérité drama, der ofte dips i bureaukratiske sort komedie og foruroligende spænding, som Hadid ‘ s forbitrede forsøg på at holde fred, opløses i en konstant hvirvel af frustration. Filmen dvæler ikke nøjagtigt på vanskelighederne ved Hadids job så meget som det kommer ind i hans headspace for at belyse verdens forfængelighed omkring ham., Det er gribende, trist og vigtig visning for alle, der ønsker at forstå arten af denne igangværende krise, og hvorfor den fortsætter med at bevæge sig i den forkerte retning.

“Mank”

Gary Oldman i “Mank”

Netflix

Der har været utallige film om the Golden Age af Hollywood for at fejre sin storhed eller begræder den barske business taktik af cigar-chomping ledere. Men David Fincher behøver ikke at bekymre sig om præcedenser., Med “Mank,” filmskaber omdanne sin afdøde far, Jack ‘ s manuskript til et rigt, mørkt meditation på den rastløse karriere “Citizen Kane” manuskriptforfatter Herman J. Mankiewicz (en hektisk Gary Oldman på sit bedste), der arbejder i mystik af den berømte “bedste film af alle tid” til at skabe en mere lokkende vindue ind i en verden, der inspirerede til at arbejde — nemlig, magtfulde mænd, hvis indflydelse rakte langt ud over arenaen af underholdning og ændrede struktur i samfundet som helhed., Zipping mellem 1934 gubernatorial race og sengeliggende Manks forsøg på at sammenstykke sin magnum opus, “Mank” bruger sin omhyggelige sort-hvide natur og komplekse lydbillede til at genoplive sin æra, mens han kommenterer, hvordan det genlyder til denne dag. Utallige film om Holly .ood går bag kulisserne; “Mank” er et af de få, der fortæller os, hvad de virkelig betyder.,

“Sjæl”

“Sjæl”

Disney/Pixar

i Løbet af de årtier, Pixar ‘ s track record med originale historier, er blevet så god, at det kan være svært at vade gennem hype til at genkende et sandt mesterværk., Endnu Pete Docter ‘ s vindende se på en jazz-musiker (Jamie Foxx), der forsøger at undslippe døden til fordel for et sidste-anden koncert er bare, at: Pixar touch og lidt til, “Sjæl”, bruger sine magiske forbindelse med at levere en overraskende intim se på en mands søgen efter formål i livet, og hvordan det påvirker den ambivalens af en ufødt sind (Tina Fey), der mener, at hun kan slippe sine kløer for evigt., Sørg for, at billederne indeholder en svimlende blanding af psykedelisk efterlivet visioner og sprød New York natur, det har nogle af de bedste animerede koncerter nogensinde, og de klimatiske chase udfolder sig under sådanne innovative omstændigheder, at de trodser enhver en-linje summation. Men essensen af “sjæl” hviler på den dybe karakter af dens karakter rejse, en universel søgen mod selvopdagelse, der tænder udsigterne til anden chancer. Det er en tearjerker med kosmisk formål.,

“Lyd af Metal”

“Lyd af Metal”

Amazon

Riz Ahmed er den slags hektisk tv skuespiller, der altid ser ud som om han kan rage ud af rammen, og i “Lyden af Metal,” han er fanget. Som Ruben, heavy-metal trommeslager går døve i centrum af den fascinerende debut fra en forfatter-instruktør Dario Marder, Ahmed formidler komplekse frustrationer, mister kontakten med verden omkring ham, uanset hvor meget han kæmper for at holde fast i det., Denne ødelæggende gåde, som bygger på den bedste anvendelse af lyddesign i de seneste hukommelse, som Marder fordyber seerne inden for rammerne af Ruben ‘ forværrede forholdet til verden omkring ham, og han sorterer gennem vraget til at konstruere en ny. Ahmeds strålende præstation tænder et komplekst lydbillede, der resonerer selv i total stilhed.,

“Assistent”

“Assistent”

Bleecker

Harvey Weinstein, der ikke vises i “Assistenten”, og ingen nævner ham ved navn, men tag ikke fejl: Direktør Kitty Grøn er presserende, real-time thriller markerer den første narrativ skildring af livet under hans truende greb., “Ozark” breakout Julia Garner er en åbenbaring, som den skrøbelige unge kvinde til opgave at jonglere detaljer af executive ‘ s liv, til at arrangere en uendelig strøm af fly-ture, staving off vrede opkald, og picking up trash efterladt i sit kølvand. Ud over et par ufokuseret glimt af en troende figur roaming hans kontor i baggrunden, Weinstein af “Assistent” er et phantom menace, der tønder ned på den unge kvindes liv, men denne fascinerende psykologiske undersøgelse ikke tillade ham at kapre en historie, der tilhører hende., Midt i galvaniserende historier om, hvad det tog at tale ud, er “assistenten” en vigtig påmindelse om, hvorfor det tog så lang tid for verden at høre om det.

“Blodige Næse, Tomme Lommer”

“Blodige Næse, Tomme Lommer”

Ved første øjekast, “Blodige Næse, Tomme Lommer” udfolder sig som et fremragende arbejde, cinema verite., Bill & Turner Ross’ boozy hangout-film indfanger de sidste hæs nat på de Brølende Tyvere, en snavset bar i udkanten af Vegas strip, hvor forskellige berusede udstødte begrave deres sorger i et slør af vrede og poetisk beklager. Det er sent 2016, og med præsidentvalget ved at ændre verden, tjener pubben som en fascinerende mikrokosmos af Amerikas brudte, bro .beaten underverden på randen af selvdestruktion. Men her er sagen. De brølende tyverne er i Ne.Orleans, ikke Vegas, og tegnene, der befolker sit interiør, vandrede ikke bare ind., Selvom intet i filmen anerkender så meget, Ross brothers kastede folk til at befolke baren, optagelse af berusede narrestreger af deres valgte kunstnere i hele en egentlig ødelæggende nat. Resultatet er både et stort filmisk bedrag og et dristigt filmskabelseseksperiment. “Bloody Nose” var en vidunderlig filmisk provokation i starten af året, men i slutningen har denne slørede fortælling om en virksomhed, der lukker sine døre efter en sidste shindig, et helt nyt lag bittersøde konnotationer.,

“Bacurau”

“Bacurau”

Kleber Mendonca Filho og Juliano Dornelles ” futuristisk Brasilianske Vestlige, som finder en fjerntliggende by som slog sig sammen mod mystiske vigilantes, tager en dyb symbolsk kvalitet, som filmen bygger sin blodige finale. Filmen tænder for et fjernt ørkensamfund defineret af dets selvbærende etos og tvunget til at kæmpe for at opretholde sin eksistens mod det morderiske bureaukrati, der lukker ind., Og så gør de: Endnu et wild-eyed Udo Kier, som filmen er sindssyge supervillain kan ikke stoppe Sonia Braga med blod i hendes øjne, eller den hævngerrige spøgelser i en verden, der endnu ikke klar til at opgive sin slagmark. Filho og Dornelles kanaliserer det bedste fra John Carpenter og Sergio Leone, selvom de skubber materialet ind i et mere lokkende og uforudsigeligt surrealistisk plan, hvor kolonialismens spøgelse væver stort, men det gør modstanden også.,

mens filmen helt sikkert har præcise nationale konsekvenser for Brasiliens nuværende kampe med demokrati og klassekrigsførelse, resonerer disse spørgsmål på globalt plan mere end nogensinde før. “Bacurau” udforsker dem med ubarmhjertig intriger og grænseløs raseri. Jonglering af B-film eskapisme og høj kunst, filmen fejrer i sidste ende ideen om selvbevarelse som en fælles kamp. Det er en lektion, vi ikke kan lære nok, og i “Bacurau” ankommer den med eksplosiv kraft.,

“Borat Efterfølgende Moviefilm”

“Borat Efterfølgende Moviefilm”

©Amazon/Courtesy Everett Collection

I de seneste år, Amerikansk satire har været i krise. Hvordan kan man muligvis lampoon et samfund, der allerede gør narr af sig selv? Overlad det til Sacha Baron Cohen for at finde ud af det. Den komiske kunstner kom overraskende tilbage til sin mest berømte karakter 14 år efter, at den falske kasakhiske journalist tog vej over Amerika for at afsløre sine grimmeste ekstremer., Som landet fik grimmere, det var ovenud ivrige efter en anden skarp redegørelse, som Baron Cohen og hans hold af forfattere har afdækket med en anden sønderlemmende blanding af aktivisme og absurd performance kunst. Forkrøppet i hemmelighed under pandemien er det en af de få 2020-udgivelser, der faktisk fanger årets lunacy med ægte udbetaling.,

krybe komedie kvotienten er høje denne gang, som Borat og hans datter Mæt (Maria Bakalova, årets bedste skærmen discovery) gør en uigennemtænkte forsøg på at gøre kvinden til Mike Pence — og i sidste ende Rudy Giuliani, i en bemærkelsesværdig “gotcha” – øjeblik for de aldre, der blev angrebet, hvad skyggen af troværdighed, at han havde efterladt. Skjulte kameraer virker vidundere, men de er intet uden talentet foran dem. Baron Cohens evne til at afsløre moderne tiders lunacy er kun vokset mere målrettet med tiden, selv når det er fjollet som helvede., Disse skøre tider kræver ikke mindre.

“Muldvarpen Agent”

“Muldvarpen Agent”

Tyngde Ventures

Der er en vis medrivende spænding, der kommer fra dokumentarfilm, at skjule sig, og “Muldvarpen Agent” er indbegrebet af at anke. Den chilenske instruktør Maite Alberdis dejlige karakterstudie udfolder sig som en indviklet spion-thriller, med en sødmodig 83-årig enkemand, der infiltrerer et plejehjem efter anmodning fra en privat detektiv., Planen går galt med alle slags komiske og rørende resultater, så godt samlet inden for rammerne af fiktive troper, at det beder om en amerikansk genindspilning. Men så meget som sådan et produkt, der kan appellere til virksomheder sultne efter indhold, det ville være overflødige fra starten, fordi “Muldvarpen Agent” er allerede en af de mest rørende spion film af alle tid — en sjælden kombination af genrer, der kun fungerer så godt, fordi det sniger sig op på dig.,

“Klatre”

“Klatre”

SPC

Den forudsætning, at “Klatre” er blevet fortalt så mange gange, det er et lille mirakel, der arbejder på alle: To livslang venner teste grænserne af deres venskab, når en kvinde kommer mellem dem. Alligevel konfronterer Michael Covinos absorberende instruktørdebut denne udfordring med en fantastisk filmisk ambition, hvilket resulterer i en strålende genopfindelse af buddy-komedien., Testosteron-drevne dude film, der har besat alle facetter af film og landskab i de seneste år, fra Duplass brødre til “Step Brothers”, men “Klatre” forvandler at trope ind i en frisk vision om boozy opgør og akavet beklager, hvilket resulterer i en vindende tragikomisk syn af sit eget design.,

Det er udgangspunktet for “Opstigning” går tilbage til en 2017 Sundance kort film, med en klog scenarie, så økonomisk er det aldrig kunne have antydet grand design til at følge: Hans kammerater Mike (Covino) og Kyle (co-writer Kyle Marvin) cykel op ad en stejl bakke, som Mike, det montør af de to, hastigheder fremad, samtidig med at bekende, at han har været i seng med Kyle ‘ s forlovede. På syv stramme minutter forestillede den korte sig et par dumme, åndeløse mandbørn, hvis stramme bånd testes under de dummeste omstændigheder. Hvor kunne det muligvis gå derfra?, Som det viser sig: mange spændende steder, da denne skarpe to-hander vender fra kaustisk til sød med akrobatisk filmskabelse til overs. Hvis amerikanske komedier holdt så meget innovation i hver scene, ville hver formel føles som en frisk opdagelse. Indtil det utopiske øjeblik har vi i det mindste ” stigningen.,”

“Tid”

Fox Rige i “Tid”

Amazon Studios

Det tager et par sekunder for “Tid” til at blive noget særligt: en omrøring klaver score undersøgelser års modstandsdygtighed i en Sort familie, direktør Garrett Bradley strålende første funktion fusionerer form med funktion til strålende virkning. Filmen udfolder sig som en operatisk sort-hvid elegy strakt over årtierne, der fusionerer intimiteten i dens design med en omrørende følelse af formål., Situationen for Sibyl fo.Richardson, en bestemt mor til seks, der kæmper for sin mands 60-årige fængselsstraf, undgår enhver åbenbar mulighed for at tage den konventionelle rute. Der er ingen talende hoveder eller forklarende titler kort; i stedet understreger elegansen i hver poetisk udveksling den følelsesmæssige vægt af Fo .s kamp og den klarhed, hun har fundet i genopbygningen af sit liv. Når hun synger et velkendt mantra i de afsluttende minutter- ” succes er den bedste hævn!”- filmen genopfandt konceptet fra bunden.,

i stedet for at grave i bunken af juridiske forhindringer, der er involveret i at navigere hendes mands tidlige udgivelse, stoler Bradley på hvert lyrisk billede for at formidle indsatsen ved hånden. “Tid” omfatter et bredt lærred, fra institutionaliseret racisme til sort ekspertise som en dyb sindstilstand, og hvert ansigt uddyber karakteren af dets drama. Det er en spændende sociologisk udforskning i rene filmiske termer, og et af få 2020-højdepunkter, der udfordrer dokumentarfilmskabelse til at tænke stort, selv når det kommer til små historier.,

“Aldrig Sjældent nogle gange Altid”

“Aldrig Sjældent nogle gange Altid”

Fokus Funktioner

I mindre hænder, “Aldrig Sjældent nogle gange Altid” kunne være det for alvor historien om en teenage pige på udkig efter en abort, og ikke smertefulde, high-stakes overlevelse historie, som Eliza Hittman har gjort., Opfylder potentialet i “det føltes som kærlighed “og” Beach Rats”, instruktørens tredje funktion blander den socialrealistiske intensitet af en Dardenne brothers-film med skrøbeligheden i sin unge hovedpersonens rejse for at skabe en af de mest spændende kommende aldershistorier i nyere hukommelse.i centrum pulserer breakout-stjernen Sidney Flanigan med den hektiske usikkerhed hos en ung kvinde, der forsøger at undslippe de uundgåelige vanskeligheder, der venter hende på hver tur., Snige sig til ne.York fra Pennsylvania i håb om, at hendes forældre ikke ved det, karakteren kæmper med den truende terror fra hendes slutspil, selvom hun stadig er forpligtet til at se det igennem. Det er en udmattende tur at følge hende på den rejse og dens mange Kafkaeske sving, men filmens midtpunkt kommer ned en enkelt tårefuld optagelse, der overskrider plotets specifikationer for at blive et ødelæggende anbringende om empati. Og Stingo,, gør det Svir.,

“Nomadland”

“Nomadland”

Høflighed af SEARCHLIGHT PICTURES

“Nomadland” er den slags film, der kunne gå meget galt. Med Frances McDormand som sin stjerne sammen med en rollebesætning i det virkelige liv, i mindre hænder kan det se ud som billig ønskeopfyldelse eller Sho .boating på det mest gratis. I stedet arbejder instruktør Chlo .hahao magi med Mcdormands ansigt og den virkelige verden omkring det og leverer en dyb drøvtyggelse om impulsen til at forlade samfundet i støvet., Previouslyhao instruerede tidligere “The Rider” og “Songs My Brother Learning Me,” dramaer, der dykker ind i marginaliserede oplevelser med oprindelige ikke-skuespillere i South Dakota. “Nomadland” importerer denne fiksering med fejende natur til et meget større Gobelin og en anden side af det amerikanske liv.

inspireret af Jessica Bruder ‘ s non-fiction bog “Nomadland: Surviving America in the 21st Century” følger filmen McDormand som Fern, en blød talt enke i begyndelsen af 60 ‘ erne, der rammer vejen i sin varevogn og bare fortsætter med at bevæge sig., Filmen svæver med hende, til tider så viklet ind i hendes rejser, at det praktisk talt bliver en dokumentarfilm. I stedet udvikler filmen en fortryllende fortælling om amerikansk fremmedgørelse og appellen om at undslippe samfundets undertrykkende koblinger. Zhao omfavner paradokset i centrum af en historie, der både fejrer sin karakter befrielse og beklager den triste situation, der satte hende på det spor. Som Amerika kæmper med sin delte identitet,” Nomadland ” fanger begge zeitgeisten og omfavner fantasien om at efterlade det hele for livet på vejen.,

“Kollektiv”

“Kollektiv”

HBO

“Kollektiv” starter som en af de største journalistik film til alle tider, og så går det et skridt videre, og udsætter demokrati i krig med sig selv. Den rumænske instruktør ale .ander Nanaus afstivende, ubarmhjertige Dokumentar sporer eftervirkningen af branden i 2015, der dræbte 64 mennesker, og svæver i centrum af et system på randen af sammenbrud. Og så gør det, ligesom flammerne, der opslugte Bukarests Colectiv natklub og sendte nationen i en tailspin., “Collective” spiller som en gribende real-time thriller, der fusionerer reportorialintensiteten af ” Spotlight “med den paranoide usikkerhed om” The Manchurian Candidate”, da den udforsker det nationale nedfald af en tragedie, der ikke vil lade op.,

Dens oprindelige hero dukker op fra et usandsynligt sted: Sport Gazette reporter Catalin Tolontan og kollega Mirela Nega køre telefoner med en aggressiv arbejdsmoral, der ville efterlade Woodward og Bernstein i ærefrygt, men det er ikke kun deres historie; Nanau gør den dristige beslutning senere på for at skifte fokus til ny minister for sundhed Vlad Voiculescu, der er til opgave at lede en gennemsigtig eftersyn af Rumæniens dysfunktionelle medicinsk system, som han selv står over pushback på hver tur., Jonglering af denne tætte samling af strategisessioner under den truende sky af et nationalt valg, filmen giver et nøgternt vindue ind i karakteren af demokratiske idealer inden for den hvirvlende maskine af systemisk korruption. Men det er for hurtigt at føle sig som en skamfest; det er for komplekst til det. “Kollektiv” demonstrerer potentialet for moralsk mod til at udholde, under selv de mest dystre bestræbelser på at snu det ud. Uanset hvem der kører Sho .et, fortsætter arbejdet. Lad os ikke glemme det.,

“Lovers Rock”

“Lovers Rock”

Amazon Studios

I de 68 minutter, Steve McQueen har lavet de mest indviklede, munter film af sin karriere, dance-party hilsen til Sort glæde og teenager energi, der fordobler som en meditation på skjulte historie. I årets mest spændende, dristige brug af musik på skærmen ramte teenager Martha (Amarah-Jae St. Aubyn) og hendes kammerater dansegulvet for en sjælfuld gengivelse af Janet Kays single fra 1979 “Silly Games.,”Men når melodien stopper, og deres A cappella-gengivelse overtager-i fem betagende minutter! — en kvinde ‘ s high-pitch skrig løser på samme bluesy bemærk, fødderne stempling coalesces til en mægtig beat, og den kollektive præstation forvandler sig til en blændende, fortryllende repræsentation af kulturel solidaritet. Martha ‘ s wildild night out i Notting Hill-kvarteret omkring 1980 rammer et par hårde tider, men det bygger på en svimmel, romantisk finish, der lader hende komme væk med spændingen ved at opdage sig selv i stykker.,

Syet ind i den bredere mosaik af McQueen ‘ s fem-filmen “Lille Økse” miniserie om oplevelser af det Vestindiske Londonere på tværs af årtier, “Lovers Rock” helt sikkert føles som en kortfattet brik i nogle store billedtæppe, der er designet til at gøre op for mange års underexplored område. På samme tid, filmen — og der er ingen mening i at stille spørgsmålstegn ved, om den fortjener denne betegnelse — står på egen hånd som et poetisk øjebliksbillede af livet så levende som noget i “Roma” eller “Boyhood.”Mc .ueen har fortalt mange rige, foruroligende historier gennem årene., Men med “Lovers Rock” trækker han de samme lyriske kræfter ind i en fejring af at leve i øjeblikket, og vi er lige der med ham.

“Første Ko”

“Første Ko”

Hvis Amerikansk biograf havde en poet laureate, Kelly Reichardt ville holde kronen. I de 15 år siden “Old Joy,” Reichardt har kærnet en række patientundersøgelser af national identitet, der kun bliver dybere med tiden., Reichardt ‘ s film virker vidundere ud af ineffektivt ønske, fikserer med dyb nysgerrighed på udstødte ensomme på samfundets margener, der er ivrige efter at bosætte sig. “First co.” konsoliderer denne færdighed i hendes mest tilfredsstillende film til dato, et minimalistisk periode drama om kammeratskab, fødslen af den amerikanske drøm, og ja, den titulære kvæg. Vittigheden med ” First Co? “er det, ja, hvem vil se en film kaldet”First Co?”? Og ironien er, at alle skal.,

udgivet (næppe, før nedlukninger mandat, at det migrere til VOD) i et år defineret af chokket af et samfund tvunget til at trække sig fra hinanden, “første ko” forstørrer den nøjagtige følelse. Set i Oregon Område, circa 1820, Reichardt s tilpasning af John Raymond ‘ s roman “Half-Life” bruger den ejendommelige obligation af vandre-kok Cookie (et bud John Magaro) og Kinesiske indvandrere King-Lu (en overmodig Orion Lee) til at udforske den ensomhed af en tom verden, og spændingen i at finde nogle mål for ledsagelse for at udstikke en vej fremad., Det er hvad parret gør ved at stjæle mælk fra den eneste ko i regionen for at lave kager til bosættere, der passerer igennem.

det er den subtile heistfilm i filmhistorien, men selv når mændene sætter deres liv i fare for en ret hensynsløs plan, forbliver “First co.” med oprigtigheden af deres intentioner om at fortsætte og den rørende måde, den definerer deres bånd på. Filmens afgørende udveksling lander på tre opmuntrende ord- “Jeg har dig” – og de ankommer som klimaks af en ballade, som kun Reichardt kunne skrive., Som med alt hendes arbejde kommunikerer direktøren med forestillingen om, at selv hensynsløse mennesker simpelthen ønsker at finde mening i deres små eksistenshjørner. Hele verden burde høre hende ud.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *