deze cover afbeelding uitgebracht door Simon & Schuster toont “Cary Grant: A Brilliant Disguise,” door Scott Eyman. (Simon & Schuster via AP)
deze afbeelding op de cover van Simon& Schuster toont “Cary Grant: A Brilliant Disguise,” van Scott Eyman., (Simon & Schuster via AP)

“Cary Grant: A Brilliant Disguise” door Scott Eyman (Simon &Schuster)

zelfopgeleide Engelse acteur Archie Leach speelde de rol van zijn leven: Hij werd de Hollywood-legende Cary Grant. Waarom het kind van een gebroken familie verborgen achter de definitie van het zilveren scherm van gemakkelijke charme en knappe mannelijkheid is een ander verhaal volledig.,in de meest vermakelijke en verhelderende sterbiografie in jaren noteert schrijver Scott Eyman schrijnend de realiteit achter Grants opmerkelijke uitvlucht terwijl hij zijn fenomenale carrière verkent.ondanks een hoogtijdagen meer dan een halve eeuw geleden, zijn beste films dragen zo goed omdat de aantrekkingskracht van Cary Grant tart time-screwball komedies zoals “Bringing Up Baby” en “His Girl Friday”, romances zoals “The Philadelphia Story” en “An Affair to Remember”, “The adventure” Gunga Din “of een van zijn vier Alfred Hitchcock films, in het bijzonder” Notorious “en” North By Northwest.,Grant veranderde zijn celluloid charm in een publiek personage, maar dat kwam niet vanzelf. Zoals Eyman uitlegt, De Jonge Archie Leach doorstond een verarmde jeugd in zijn geboorteland Bristol, Engeland, zijn vader een nalatige drinker die de moeder van de 11-jarige in een gesticht plaatste terwijl hij hem vertelde dat ze was overleden.

in zijn tienerjaren vond Archie troost in de lokale muziekzaal, de drukte achter het gordijn en het familiale karakter van het opvoeren van een show., Uiteindelijk verliet hij de school om lid te worden van een groep tuimelaars en reisde het Engelse platteland, in de tijd zeilen naar Amerika en werken in vaudeville, al die tijd honen een gevoel van hoe om mensen te laten lachen.zijn donkere uiterlijk past goed bij de met romantiek doordrenkte lichte opera ‘ s die populair zijn in het New York theater. Toen kwam Hollywood bellen. In 1932, het jaar dat hij 28 werd, verscheen hij in zijn eerste speelfilm, met een nieuwe naam die hem hielp zijn wortels steeds dieper begraven., Meer dan twee dozijn rollen opgebouwd zijn romantische en komische chops tot 1937 ‘ s “Topper ” en” The Awful Truth ” stuurde zijn carrière in een stratosfeer het nooit verlaten.op aarde worstelde Grant met gevoelens van ontoereikendheid en angst voor verlatenheid. Net als zijn filmcarrière bloeide, leerde hij van zijn vader dat zijn moeder toch niet dood was. Grant verhuisde haar naar privé-accommodaties in Bristol, maar ze bleef mentaal kwetsbaar en een emotionele drain op haar zoon meer dan vier decennia.,Grant beheerde zowel zijn carrière als zijn zakelijke kansen nauwgezet en bouwde een persoonlijk fortuin op. Altijd Beschermend van zijn imago, hij bleef binnen type, draaien naar beneden rollen in “The Third Man, “”A Star Is Born” en “Lolita” terwijl het begunstigen van saaie komedies zoals “That Touch of Mink” met Doris Day. Op sets kan zijn gezeur over kostuums en camerahoeken collega ‘ s gek maken. Zijn neiging om een dollar te sparen was legendarisch. Gasten bij hem thuis konden half opgegeten sandwiches in de koelkast vinden en knopen van oude shirts geknipt.,

Grant kan een gulle vriend en geliefde zijn, maar alleen op zijn voorwaarden. Zijn vele zaken en mislukte huwelijken-hij stierf op 82-jarige leeftijd in 1986 terwijl hij getrouwd was met zijn vijfde vrouw — waren waarschijnlijk slachtoffers van zijn neiging om vrouwen weg te jagen voordat ze hem konden verlaten. Hij was niet gemakkelijk om mee te leven — controlerend, ongemakkelijk in de drukte, een beetje een eenling die liever eten in de voorkant van de TV. Zijn scherm persona was zo overtuigend dat erfgename Barbara Hutton, aka wife No., 2, uitgedrukt verbazing dat haar man was niet leuk, lachen en ondeugend de hele tijd.Grant ‘ s grootste angst was ontdekt te worden als een fraudeur: Beneath all the glamour and polish was gewoon een slecht opgeleide en ongeliefde jongen uit Bristol. Therapie en zijn gebruik van LSD, te beginnen in de late jaren 1950, hielp Grant, onder andere, vergeven zijn ouders van hun tekortkomingen en jonge Archie Leach van hem. Helaas, al dat gewicht heeft hem niet echt verlaten tot de laatste jaren van zijn leven.,Eyman, een onderzoeksgedreven en inzichtelijke biograaf, omringt zijn diepe graven in Grant ‘ s persoonlijke leven met fan-aangename details van filmproducties, vignetten van de prachtige personages die Grant vervoegde bij het maken van films, en een gevoel van de zakelijke kant van Hollywood dat te vaak ontsnapt schrijvers gevangen in de magie en waanzin. Het resultaat is een boeiende blik op een boeiende ster.Douglass K. Daniel is de auteur van” Anne Bancroft: A Life ” (University Press Of Kentucky) en andere boeken.