Dette dekselet bildet utgitt av Simon & Schuster viser «Cary Grant: A Brilliant Disguise» av Scott Eyman. (Simon & Schuster via AP)
Dette dekselet bildet utgitt av Simon & Schuster viser «Cary Grant: A Brilliant Disguise» av Scott Eyman., (Simon & Schuster via AP)

«Cary Grant: A Brilliant Disguise» av Scott Eyman (Simon & Schuster)

selvlærte engelsk skuespiller Archie Leach trukket av rollen som en levetid: blir Hollywood-legenden Cary Grant. Hvorfor barnet av en ødelagt familie gjemte seg bak lerretet definisjon av enkel sjarm og kjekk maskulinitet er en helt annen historie.,

I de mest underholdende og opplysende stjerners biografi i år, forfatteren Scott Eyman poignantly notater realitetene bak Grants bemerkelsesverdig utflukter mens du utforsker sin fenomenal karriere.

til Tross for en storhetstid mer enn et halvt århundre siden, hans beste filmer, ha det så bra fordi appell av Cary Grant trosser tid — ellevill komedier som «Bringing Up Baby» og «Hans Jente fredag,» romantiske filmer som «The Philadelphia Story» og «En Affære å Huske,» eventyr «Gunga Din» eller noen av hans fire Alfred Hitchcock-filmer, spesielt «Beryktede» og «North By Northwest.,»

Gi slått sin celluloid sjarmen til en offentlig person, men det ikke kommer naturlig. Som Eyman forklarer, unge Archie Leach utholdt en fattig barndom i hans hjemby Bristol, England, hans far en uaktsom drikker som plasserte den 11-år gamle mor i en asyl og forteller ham at hun hadde dødd.

ANNONSERING

I tenårene, Archie funnet trøst i det lokale musikk-hall, kjas og mas bak forhenget og familiær karakter av å sette på et vis., Til slutt forlot han skolen for å bli med i en tropp på glass og reiste den engelske landsbygda, i tid for å seile til Amerika og arbeider i vaudeville, all den stund honing en følelse av hvordan å få folk til å le.

Sine mørke utseende passe fint med romantikk-tilført lys populære operaer i New York teater. Deretter Hollywood kom ringer. I 1932, året han fylte 28, han dukket opp i hans første spillefilm, med et nytt navn som hjalp ham til å begrave sine røtter stadig dypere., Mer enn to dusin roller bygget opp sin romantisk og komisk koteletter til 1937 s «Topper» og «Den Forferdelige Sannheten» sendte sin karriere i en stratosfæren det aldri igjen.

Tilbake på Jorden, og han slet med følelser av utilstrekkelighet og frykt for nedstengning. Akkurat som filmen hans karriere blomstret, han lærte av sin far at hans mor var ikke død likevel. Gi flyttet henne til privat overnattingssteder i Bristol, men hun var mentalt skjøre og en følelsesmessig belastning på hennes sønn over fire tiår.,

Gi omhyggelig klarte både karrieren og forretningsmuligheter og bygget en personlig formue. Alltid beskyttende i sitt bilde, han holdt seg innenfor type, skru ned roller i «Den Tredje Mann», «En Stjerne Er Født» og «Lolita», mens favorisere blid komedier som «Touch» av Mink» med Doris Day. På sett, hans nitpicking om kostymer og kameravinkler kunne drive kolleger gal. Hans tendens til å lagre en dollar var legendarisk. Gjester i sitt hjem kunne finne halvspist smørbrød i kjøleskapet og knapper klippet ut fra gamle skjorter.,

ANNONSERING

Grant kunne være en raus venn og elsker, men bare på hans betingelser. Hans mange saker og mislykkede ekteskap — han døde på 82 i 1986, mens gift med hans femte kone — var sannsynlig at tap av hans tendens til å kjøre kvinner vekk før de kunne forlate ham. Han var ikke lett å leve med — kontrollerende, ubehagelig i folkemengder, litt av en einstøing som foretrakk å spise middag foran TV-apparatet. Hans tv personligheten var så overbevisende at arvingen Barbara Hutton, aka kone Nr., 2, uttrykt overraskelse at hennes mann var ikke gøy, ler og slem hele tiden.

Grant ‘ s største frykt var å bli oppdaget som en svindel: Under all glamour og polsk bare var en dårlig utdannede og uelsket Bristol gutt. Terapi og hans bruk av LSD, som begynner i slutten av 1950-tallet, bidro til å Gi, blant andre ting, tilgi sine foreldre for sine svakheter og unge Archie Leach av hans. Dessverre, alle som vekt egentlig ikke forlate ham til de siste årene av sitt liv.,

Et forsknings-drevet og innsiktsfulle biograf, Eyman omgir hans dype grave i Grants personlige liv med fan-tiltalende detaljer om film productions, vignetter av den fantastiske figurer, som sluttet seg Grant i å lage filmer, og en følelse av den forretningsmessige siden av Hollywood som altfor ofte unnviker forfattere fanget opp i magi og galskap. Resultatet er en fascinerende titt på en fengslende stjerne.

Douglass K. Daniel er forfatter av «Anne Bancroft: Et Liv» (University Press of Kentucky) og andre bøker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *